#50books de avonturen van Lena Lena

In #50books  stelt @petepel  elke zondag van 2013 een boek-gerelateerde vraag. Leuke vragen die aanzetten tot nostalgie, discussie en het ontdekken van nieuwe boeken. Zoals:

Vraag 1: Welk boek heeft in je vroegste jeugd de meeste indruk op je gemaakt?  

Downloads

Omdat ik dit initiatief rijkelijk laat heb ontdekt kan ik alvast bladeren door de inzendingen van andere bloggers. Het valt me op dat naast een paar erg mooie bijzondere ervaringen (mooie voorbeelden: eerste gekregen boek of de bijbel van moeder) de inzendingen gegroepeerd kunnen worden in drie leeftijdscategorieën: pubertijd, net kunnen lezen en voorgelezen worden.

Downloads1

Pubertijd: misschien geen ‘vroegste jeugd‘, maar wel een periode waar veel in gebeurd en dus de indruk en invloed het sterkste is: de eerste keer lezen over ware liefde of gewoon kunnen identificeren met alles wat niet doorsnee is. Het is herkenbaar. Ik denk dat ik in mijn pubertijd voor het eerste kennis maakte met het verplichte lezen. De meeste indruk heeft daarom Louis Couperus gemaakt, omdat ik zijn van oude mensen, dingen die voorbij gaan zo door mijn strot geduwd kreeg dat ik voor het eerst een hekel kreeg aan lezen.

Collages

Net kunnen lezen, een periode waarbij Tonke Dragt met brief aan de koning meerdere liefhebbers heeft [hierhier]. Ik was ook groot fan, maar niets overtrof de heldhaftigheid van de gebroeders Leeuwenhart (Astrid Lindgren). Zelfs Stach niet uit Koning van Katoren (Jan Terlouw). Held is wel het sleutelwoord in deze leeftijd heb ik zo het idee.

Collages1

Voorgelezen worden: als er dan echt gevraagd wordt om vroegste jeugd dan moet ik eigenlijk terug naar het eerste boek dat ik me kan herinneren. Mijn ouders lazen me elke avond voor en ik herinner me veel boeken nog woordelijk (waarschijnlijk door dat eeuwige: nog een keer, nog een keer,etc…). Ik word echt blij als ik dat ook bij andere lees dat ze daar zulke goede herinneringen aan hebben en het nu zelf doen.  Een speciaal plaatsje heeft toch:

lenalena-1-01

een stripboek voor jonge kinderen (vanaf 2) waarin het meisje ‘Lena Lena’ avonturen beleeft heb ik grijs (voor)gelezen (gekregen). Lena Lena speelde en experimenteerde met alles dat ze tegenkwam, ze had dezelfde nieuwsgierigheid als ik. Ik was als driejarige al met bakjes water in de weer om te zien of ze buiten bevroren om vervolgens ijs uit de tuin naar binnen bracht waar ik gebiologeerd door het smeltproces heel wat vlekken op het parket heb gemaakt. Zeker tot mijn late jeugd had ik een kapsel naar haar vernoemd en tijdens het haren wassen moest en zou ik een LenaLenaKapsel: met shampoo de haren recht overeind laten staan.

Harriët van Reek won in 1987 de Gouden Griffel en de Vlag en Wimpel Prijs met dit boek. Sinds kort is het boek gedigitaliseerd en als ‘app’ beschikbaar. Zoals Harriet het zelf beschrijft: de ‘app’ is niet hip, niet flitsend, niet snel, geen spelletjes, geen gezwaai en gekantel en gelik , geen gierend gebrul, geen glamour, niet educatief, niet zenuwslopend. Maar wel heel veel Lena Lena 🙂 en daar word ik nog steeds blij van.

Wil je ook kennismaken met mijn jeugdheldin?

Een Reactie op “#50books de avonturen van Lena Lena

Geef een reactie

